Recensie mgtboek

Titel

 

 

 

Bij dissonantie in organisaties is de balans verstoord tussen de marktvraag en het aanbod dat de organisatie kan leveren. 

Organisatiedissonantie kan in de uiterste gevallen het gevolg zijn van snelle groei van een organisatie, een veranderde marktvraag, een sterker concurrerende markt of juist krimp van de markt waardoor de organisatie te maken krijgt met een dalende vraag naar haar diensten en/of producten. Kortom, er treedt stagnatie op waar managers een creatief en innovatief antwoord op moeten vinden om een crisis te voorkomen. Veel organisaties in de dienstverlening hebben de afgelopen jaren moeten bezuinigen, terwijl met minder middelen meer kwaliteit moet worden geleverd. Denk aan zorginstellingen, woningbouwcoöperaties, onderwijsinstellingen en publieke omroeporganisaties.

In haar ‘Organisatiedissonantie’ heeft Marianne Kok haar praktische kennis gecombineerd met aanvullende gegevens uit wetenschappelijke artikelen. Zo komen maatregelen uitgebreid aan de orde die managers treffen bij organisatiedissonantie en de (onbedoelde) effecten van sturing op de organisatie, op de teams en op de mensen die in de desbetreffende organisatie werken. Het boek geeft antwoord op een aantal essentiële vragen. Bijvoorbeeld wat zijn nu doeltreffende strategieën om met organisatiedissonantie om te gaan? Waar kun je ruimte maken om innovatief en creatief te reageren op een veranderende vraag? Hoe maak je een organisatie robuust en zorg je voor een organisatie in balans? Hoe werk je met mensen bij reductie (verkleinen van de organisatie)? Hoe werk je met mensen bij vernieuwing en groei (aantrekkende markt, opzetten van nieuwe organisatieonderdelen, tijdelijke projectstructuren)? En een heel belangrijke vraag is: Waarop moet je letten vóórdat je gaat reorganiseren? (wat zijn onvoorziene consequenties van een reorganisatie, de uitwerking van een nieuwe organisatiestructuur, andere beslissingsbevoegdheden?)

Marianne Kok spreekt in haar boek over het toepassen van haar specifieke gereedschapskist bij reductie en haar gereedschapskist bij vernieuwing bij groei die beide verschillende instrumenten bevatten om een organisatie weer in balans te krijgen.

Organisatiedissonantie met als subtitel ‘Hebben wij dat?’ is een praktisch boek zonder ingewikkelde modellen, met een duidelijke structuur en vlot geschreven vanuit een aardige invalshoek.

Over Louis Thörig

Louis Thörig is verbonden als thesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam en als docent Corporate Communicatie aan de Hogeschool InHolland. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA. In 2005 is bij Boom Onderwijs zijn boek ‘Operationele communicatie’ verschenen. Dit studieboek is bedoeld voor studenten communicatie op HBO-niveau. Verder is Thörig amateurmusicus en speelt in het Westerkamerorkest Amsterdam. Thörig is radiopresentator bij de Concertzender.

Top