Recensies
Inzicht in organisatiedissonantie levert instrumenten om een organisatie te leiden wanneer de balans verstoord is tussen de marktvraag en de organisatiecapaciteit. Bedrijven hebben vaak te maken met zowel reductie als groei. Dat vergt inspiratie, creatie en innovatie.
“Ik denk dat dit boek uiterst bruikbaar kan zijn voor organisaties die met deze problematiek te maken hebben en dat zijn er veel, tegenwoordig. De vorm is goed gekozen, omdat de lezer zich niet eerst door allerlei theorieën of modellen hoeft te werken voordat hij aansluiting bij de realiteit vindt. De auteur beschrijft wat zij in haar praktijk als organisatie-adviseur heeft gezien en verwijst naar wetenschappelijke artikelen die een mooie analyse bieden of suggesties voor aanpak geven. Ook geeft zij aan waarmee je rekening kunt houden in de praktijk. Zeer verfrissend.”
Kiki Poppes, hoofd HRM, ACTA
“Fantastisch boek, leuk om te lezen, vlot geschreven en boordevol praktische adviezen. Een must have voor bestuurders en directeuren in de dienstverlening.”
Annemieke Nauta, directiesecretaris, de Alliantie
“Het leiden van een organisatie in een concurrerende markt is een grote uitdaging. Managers vinden in dit boek inspiratie voor vernieuwing. Marianne levert vanuit een breed perspectief bruikbare kennis en zij doet dat met gevoel voor mensen.”
Hans Bakker, algemeen directeur, Amsterdam RAI B.V.
“Organisatiedissonantie, het woord kende ik voor lezing van het boek niet, maar het verschijnsel des te beter. Het komt ook veel voor bij de Rijksoverheid al gebruikt niemand deze term. Ik wijs op de decentralisatie van de jeugdzorg en de huidige vluchtelingenstromen met de gevolgen voor de verantwoordelijke organisaties. Kortom, een inzichtelijk, praktisch en nuttig boek voor iedereen.”
Jeanette Kok, wetgevingsjurist, Raad van State
“Ik heb het boek in de vakantie gelezen en vond het heerlijk lezen: toegankelijk taalgebruik en veel ‘trigger’-momenten… zodanig dat mij regelmatig zinsnedes uit het boek te binnen schieten. Ook in mijn projectmanagersrol kan ik deze goed gebruiken.”
“Een mooie prestatie!”
Nicoline van den Bogaerde, Senior Project Manager, Transavia Airlines
“Dit boek draagt oplossingen aan, biedt ideeën, beschrijft achtergronden, geeft voorbeelden en verwijst naar praktijksituaties die voor mij en mijn collega’s uiterst herkenbaar zijn. De auteur vat niet alleen kort en bondig samen wat er gebeurt als organisaties door groei of krimp in een crisis geraken, maar geeft tegelijk adviezen over de juiste maatregelen.”
Mark Seveke, manager, Humanitas
“Boek inmiddels gelezen. Echt een aanrader, praktijk gekoppeld aan bruikbare theorie en veel goede tips. Heel prettig geschreven. Goed boek!”
Sonja van Gurp, eigenaar, Matter of Fact HR advies
“Dit managementboek bestrijkt een breed scala aan onderwerpen. En de auteur gebruikt geen woord te veel. Zij heeft een hele feitelijke stijl van schrijven, het tegendeel van wollig. Dat is een kracht, het maakt het boek prettig leesbaar. Het geeft een goed overzicht en Marianne Kok heeft een nuchtere benadering. Geen hype gedoe.”
Karen van Elk, directeur, gemeente Hilversum
“Organisatiedissonantie kan in de uiterste gevallen het gevolg zijn van snelle groei van een organisatie, een veranderde marktvraag, een sterker concurrerende markt of juist krimp van de markt waardoor de organisatie te maken krijgt met een dalende vraag naar haar diensten en/of producten. Kortom, er treedt stagnatie op waar managers een creatief en innovatief antwoord op moeten vinden om een crisis te voorkomen.” Recensie Managementboek
Louis Thörig, thesisbegeleider Organisatiewetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam
‘Managementboek over veranderende (markt)omstandigheden en hoe je als organisatie hierop kunt inspelen. Beschreven wordt hoe innovatief organiseren bij groei en vernieuwing kansen kan opleveren en men hiermee een flexibele organisatie kan creëren.’
Recensie NBD Biblion